Risorse e contributi PDF Stampa E-mail
Open Access

Wiki Italia Open Access link esterno

Glossario delle organizzazioni internazionali e dei termini più comunemente utilizzati negli Open Archives (PDF)

Ernest Abadal, Open Access: l'accesso aperto alla letteratura scientifica (2014) alt

Maria Grazia Franceschini, Unitus DSpace: work in progress. "Culture del testo e del documento: le discipline del libro nelle biblioteche e negli archivi", 14, 2013, n. 41, p. 61-74 (PDF)

Charles W. Bailey, Digital Scholarship has released the Digital Curation Bibliography: preservation and stewardship of scholarly works (2012) alt

Charles W. Bailey, Electronic Theses and dissertations Bibliography. Version 6 (gennaio 2012) link esterno

Charles W. Bailey, Institutional Repository and EDT Bibliography 2011 (PDF)

Charles W. Bailey, Institutional Repository Bibliography. Version 4 (giugno 2011) link esterno

Charles W. Bailey, Open Access Journals Bibliography. Version 1 (agosto 2010) link esterno

Mauro Guerrini, Gli archivi istituzionali (2010)

Francesca Di Donato, La scienza e la rete: l'uso pubblico della ragione nell'età del Web (2009) (PDF)

PEER – Publishing and the Ecology of European Research, Final report on the provision of usage data and manuscript deposit procedures for publishers and repository managers (ottobre 2009) (PDF)

Jean-Claude Guédon, Open Access: contro gli oligopoli nel sapere (2009) (PDF)

Maurits van der Graaf, The European Repository Landscape 2008: Inventory of Digital Repositories for Research Output (2009) (PDF)

Maria Grazia Franceschini, Livia Saldicco e Federico Meschini, L'Open Archive della Tuscia: un ponte tra docenti e biblioteca. "Culture del testo e del documento: le discipline del libro nelle biblioteche e negli archivi", 10, 2009, n. 28, p. 5-26 (PDF)

Charles W. Bailey, Author's Rights, Tout de Suite (ottobre 2008) (PDF)

European Commission, German Commission for UNESCO, Open Access: opportunities and challenges: a handbook (2008) (PDF)

Kylie Pappalardo, Understanding Open Access in the academic environment: a guide for authors (giugno 2008) (PDF)

SPARC/Science Commons White Paper, Open doors and open minds: what faculty authors can do to ensure Open Access to their work through their institution (aprile 2008) (PDF)

Charles W. Bailey, Institutional Repositories, Tout de suite (gennaio 2008) (PDF)

Maria Grazia Franceschini e Piero Innocenti, Open Access e Open Archive: motivazioni, problematiche, applicazioni. "Culture del testo e del documento: le discipline del libro nelle biblioteche e negli archivi", 8, 2007, n. 24, p. 105-114 (PDF)

Peter Suber, What you can do to promote open access (2001-2007)

Antonella De Robbio, Archivi aperti e comunicazione scientifica (2007) (PDF)

Istituto Superiore di Sanità, Institutional archives for research: experiences and projects in Open Access. Rome, 30 november – 1 December 2006. Abstracts book (PDF)

CRUI, Raccomandazioni per lo sviluppo dell’editoria elettronica negli atenei italiani (2006) (PDF)

European Commission D-G Research, Study on the economic and technical evolution of the scientific publications markets in Europe. Final Report (gennaio 2006) (PDF)

Maria Chiara Pievatolo, Il professore dà alle stampe: la pubblicazione ad accesso aperto (2005) (PDF)

Charles W. Bailey, Open Access and libraries (2005) (PDF)

Donald W. King, Should commercial publishers be included in the model for Open Access through author payment? (2004) link esterno

Stevan Harnad & Tim Brody, Comparing the impact of Open Access (OA) vs. non-OA articles in the same journals (2004) link esterno

Eugenio Pellizzari, Autori accademici e Open Archives. Un’indagine presso le Facoltà di Economia e di Giurisprudenza dell’Università degli studi di Brescia (2003) (PDF)

Antonella De Robbio, Open Archive. Per una comunicazione scientifica ‘free online’ (2002) link esterno

Paola Gargiulo, Il nuovo ruolo dell’autore nella comunicazione scientifica (2000) link esterno